sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Räsymatto

Olin ennen joulua melkein puoli vuotta täällä seurakunnalla töissä ja samassa rakennuksessa oli Toimentupa, jossa semmoset herttaset mummelit neulovat, virkkasivat ja tekivät kaikenlaisia käsitöitä ja myivät sitten niitä kirkon hyväksi. Mie kävin siellä muutamia kertoja kans pyörähtämässä, koska niillä oli siinä samassa pikkunen kirppari, josta tarttuki sit itelleni mukaan pari kirjaa ja poikakaverille paita. Sit yks päivä kysäsin et pääsiskö tänne lainaamaan noita kangaspuita, jos hankin matonkuteet itse ja tekisin maton. Noh se pitäjä sano että "Eeeiii siun mitää kuteita tarvii hankkii, meil on tuol varasto täynnä iha ylimääräsiä! Käyäämpäs kattoo siulle jo valmiiks niitä. Millon haluut alottaa?" Olin iha onnessani, koska olin aikasemminkin kutonut yhden maton ja tykkäsin siitä :) Joten siellä mie pari iltaa istuin ja sain aikaseks tommosen melkein kolmemetrisen matonkutaleen. Väreistä tykkään hirveesti ja tuo toi heti piristystä meidän olkkariin kun sain sen lattialle. Mummo sanoi, että tulee ihan revontulet mieleen, kun lähetin sille kuvan. Kyllähän tuosta vähän tuleekin :)

 Melkein koko komeudessaan. Pari raitaa jäi kuvan ulkopuolelle.


Värejä lähempää.

Vähänhän tuo kupruilee tuolta reunoista, mutta hei, tää oli toinen matto mitä oon ikinä kutonut, niih en olettanutkaan että reunoista ihan tikkusuorat tulisikaan. Huomaa, että sininen on lempivärini, kun vasta puolessa välissä mattoa tajusin että olin laittanut sinistä aika paljon :D Mutta toisaalta se on hyvä, että se vähän "kokoaa" tuota värimaailmaa, ettei jokainen raita ole ihan kauhean kirjava.

Tyytyväisenä tassuttelen tämän päällä!


4 kommenttia:

  1. Hitsi, tämä kutomispuoli tulikin ihan yllätyksenä :) Ihanan iloinen lopputulos (ja venkoilee ne reunat kokeneillakin kutojilla ;)

    VastaaPoista
  2. Hahaa, niih en ookkaa tosiaan siulle kertonu tästä :D Mut jooh, oon jo kaks mattoa saanu elämäni aikana tehtyä ja tää on kyllä niistä kahdesta hienompi. Mutta kiitos, itse olen myös erittäin tyytyväinen! :)

    VastaaPoista
  3. Hieno matto :) Maton kutominen on tosi kivaa, joskus viel omat kangaspuut on saatava! Muutamat matot oon tehny joskus muinoin ja lisää tahtois :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Maton kutominen on hirveen rentouttavaa ja kivaa puuhaa :) Omat kangaspuut ois kyl ihan mahtavat, mut niille pitäis oikeestaaan olla oma huone, että mahtuis kunnolla kutomaan :D

      Poista

♥ Kommentit saavat hymyn huulille :)
♥ Minulla on kommenttien valvonta päällä, eli älä ihmettele jos lähettämäsi kommentti "häviää" eikä heti näy. Hyväksyn kommentit ensin, jotta yksikään niistä ei jäisi lukematta.
♥ Kiitos kommentistasi!